Consumul mediu de vin pe cap de locuitor este de aproape 24 de litri de vin pe an in Romania, in vreme ce media europeana este intre 20 - 50 litri/cap locuitor. Deci consumam mult vin. Cati dintre noi ne gandim si la faptul ca el este daunator danturii noastre?
De mult timp se fac studii diverse referitor la consumul de vin si legatura acestuia cu afectiunile dentare. Daca metodele de cercetare sunt diferite de la an la an, si rezultatele se pare ca ies la fel de diferite.
Doua dintre cele mai recente studii care analizeaza acest fenomen sunt de la Universitatea din New York si de la Universitatea Johannes Gutenberg, din Germania.
Potrivit cercetatorilor de la New York, vinul alb si rosu are o aciditate ridicata care conduce la cresterea riscului aparitiei problemelor dentare. Ei au comparat efectele vinului rosu si a celui alb asupra danturii. Au folosit o dantura de vaca (care are aceeasi structura cu cea a danturii omului) pe care au tinut-o timp de o ora cufundata in vin si apoi in ceai negru. Motivatia acestor alegeri este aceea ca ritualul zilnic al persoanelor include 1-2 pahare cu vin si o ceasca cu ceai, sau ambele, spun cercetatorii.
Rezultatele au aratat faptul ca vinul alb este mai putin nociv decat cel rosu, dar in ambele cazuri dantura devine extrem de vulnerabila in fata modificarilor de culoare. Efectul este accelerat de combinarea unor bauturi cu aciditate diferita, cum ar fi vinul si ceaiul. De fiecare data cand se face aceasta combinatie, creste profunzimea petelor de la suprafata danturii.
Oamenii de stiinta de la Universitatea din Germania sustin insa ca vinul alb este mai daunator decat cel rosu, deoarece are o componenta mult mai acida care erodeaza smaltul dintilor. Pe langa aceasta contradictie cu rezultatele studiilor din New York, cercetatorii germani aduc un plus de noutati. Se pare ca actiunea coroziva pe care o produce vinul alb nu depinde de podgoria de unde provine sau de anul de productie si nici de concentratia de alcool. Ea depinde de pH-ul acestuia si de durata de expunere a dintilor la actiunea bauturii in cauza. Solutia pe care ne-o ofera este consumul de branzeturi care sunt bogate in calciu si deci ajuta la remineralizarea salivei.
O alta noutate adusa de cercetatorii din Germania este aceea ca acestia au folosit dinti umani adulti. Au fost scufundati in vin alb timp de o zi iar testele ulterioare au aratat o scadere drastica a nivelului de calciu si de fosfor din smalt.
Din categoria stiati ca, va mai putem spune ca:
• Vinurile Riesling au cel mai mare impact negativ asupra danturii, deoarece au cel mai scazut pH
• Vinul, alaturi de struguri, arahide si plantele medicinale, este sursa de resveratrol, substanta antioxidanta cu puternice efecte in prevenirea aterosclerozei, cancerului si bolii Parkinson.
Indiferent de culoare si de rezultatele diferite ale celor doua studii prezentate, cu toate ca are si efecte pozitive (precum cele mentionate mai sus), consumul de vin in exces trebuie evitat sau cel putin micsorat semnificativ pentru a evita deteriorarea smaltului dentar.